
Home
NewsOpinieAmerykaChicagoEkonomiaPoloniaSportKomunikatyGoracy tematRaport SpecjalnyHumorKulturain EnglishRozneWybory Multimedia
Galeria
Ogłoszenia
Kościół Polityczny
Dariusz Wisniewski|Tuesday, September 28, 2010
Ta zamiana misji z duchowej na polityczną okazała się dla Kościoła niszcząca.
Postępujące zeświedczenie Kościoła, jego słabość do dóbr materialnych, konflikty z prawem i moralnością oraz wikłanie się w politykę, rodzą cierpkie owoce dla całej społeczności katolickiej. Kościół traci charyzmę. W konsekwencji, słabnie też jego moc do przekonywania o tajemnicy poczęcia i istnienia Bożego. Są to zjawiska niepokojące, które zapowiadają dalsze pustoszenie kościołów. Biskupi wraz z Kardynałem Polski muszą o tym wiedzieć, a jednak powolna zamiana Kościoła Bożego w Kościół Polityczny trwa nadal.
Wydarzenia na Krakowskim Przedmieściu – wszystko przy bezradności i milczeniu Episkopatu – wskazują, że autorytet Kościoła w Polsce zmalał. Ten fakt nie powinien być zaskakujący. Nauka Kościoła uległa przykrej transformacji i wyraźnie odbiega od ewangelii. Głoszona dobra nowina nie jest dla wszystkich. Nie każdy bliźni zasługuje na miłość i przebaczenie. Wiele kazań – prawionych językiem walki – wskazuje nie na słabości ludzkie, a często na wroga, którego przyzwala się nienawidzieć. Kościół katolicki nabrał cech organizacji eksluzywnej (np. jego próby utożsamiania katolicyzmu z patriotyzmem) i obejmuje swoim ramieniem tylko wiernych. Gdy Bóg jeszcze nie traci swych wyznawców, a tylko Kościół gubi swoich członków, pojawia się idea chrześcijaństwa bez Kościoła, albo idea miłości bliźniego bez pośrednika. Idea zbawienia poza Kościołem ma w Polsce coraz więcej zwolenników.
Kościół w Polsce przez długi czas był w zasadzie nietykalny. Nie znaczy to, że nikt go nie krytykował. Czyniono to jednak w ukryciu, po cichu, właściwie nigdy oficjalnie. Jeżeli krytyki dopuszczał się ateista, albo nie-katolik, Kościół ją odrzucał, tłumacząc to stronniczością, albo wrogością do katolicyzmu. Natomiast nieśmiałe głosy niezadowolonych katolików, podnoszące się z rzadka, były dławione groźbą ekskomuniki.
Strach przed karą, wieczną i doczesną, wypływa z przeświadczenia, podtrzymywanego przez księży, że Kościół jest Bożym namiestnikiem, a zatem przysługują mu przywileje i moce niedostępne ziemskim istotom. Kara boska jest zatem w asortymencie kar kościelnych. Strach przed karą wynika również z rzeczywistej siły Kościoła, nadanej mu nie tyle przez Boga, a nabytej i użytecznej w realnym życiu. Kościół stał się jednym z głównych aktorów w życiu politycznym, zdolnym wywołać masowe poparcie (albo potępienie) dla określonej wizji kraju. To funkcja prężnej partii politycznej.
Ale straszenie karą, jako narzędzie utrzymywania posłuszeństwa wśród wiernych, nie jest już dzisiaj tak skuteczne jak niegdyś. Czasy, kiedy krytyka Kościoła katolickiego w Polsce utożsamiana była z wrogą wobec narodu działalnością, chyba przemijają. Społeczeństwo polskie wyraźnie dopuszcza możliwość krytykowania jego działalności. Oczywiście, zawsze znajdą się ludzie, którzy nawet wobec smutnych dla Kościoła faktów, zapadną w posłuszne milczenie. Nie oni jednak tworzą klimat zmian, a raczej odważni katolicy, którzy powinni domagać się moralnej odnowy Kościoła. Tylko jego członkowie mogą jej dokonać. Krytyka i presja świeckiego społeczeństwa może jednak ten proces przyspieszyć.
Dariusz Wiśniewski
Dodaj komentarz
• Here we go again. Dareczek znowu kreci. Kiedys lokalni katolicy sprawia ci lanie.
Tuesday, September 28, 2010 | dowcipasek
• Dowcipasek w najlepszy sposob potwierdzil swoim wpisem slusznosc tez pana Wisniewskiego. Sprawia lanie ci, ktorzy jeszcze obawiaja sie, ze za otwarte moienie o grzechach Kosciola spotka ich kara Boza. A swoja droga Dowcipasek potwierdza stara teze Dawkinsa, ze Kosciol, azdy kosciol jest forma radykalizmu, przeciez starszenie laniem jest wlasnie forma radykalizmu.
Tuesday, September 28, 2010 | Teresa
• Wlasciwie to zgadzam sie z autorem, ale przeciez kosciol nie ma wyjscia. Granice sa pootwierane, mlodziez wszedzie podrozuje, edukacja, jezyki. Ludzie widza, ze swiat wokol to nie jedno wyznanie, nie jeden pasterz. Jak Polska byla zamknietym krajem, to kosciol katolicki mogl trzymac wszystkich razem, a teraz juz nie. Udezyl wiec w polityke, w biznes i niestety stal sie niemal swiecki. Ale ja nie bardzo wiem, jak mozna inaczej.
Tuesday, September 28, 2010 | wiarek
• Teresa, stonuj nieco. Moze i religie sa forma radykalizmu, ale ich wyznawcy nie musza. Nie wszyscy wyznawcy islamu sa terrorystami. Sa rozni katolicy. W Polsce sa inni, na Polonii inni i w samych USA zupelnie inni.
Tuesday, September 28, 2010 | dowcipasek
• Moze i kosciol nie ma wyjsci i musi stac sie bardziej swiecki, ale to przeciez nie oznacza, ze ma krasc, molestowac mlodych chlopcow i krecic lody jak tatko Rydzyk. Zeswiedczenie nie oznacza upodlenia. A to sie wlasnie dzieje teraz z kosciolem.
Tuesday, September 28, 2010 | antykosciolowy
• Co to znaczy "zeswiedczenie"? dziennikarz,co nie umie pisac po polsku poprawnie,wstyd, marny tekst i bledy .
Tuesday, September 28, 2010 | adam,
• A ja sadze, ze jednak religia jst forma radykalizm. Popatrz na przyklad na dyskusję na temat in vitro, kiedy uczestniczyl w niej pan Terlikowski teoretycznie umiarkowany i swiatly katolik, a poglady prezentowal niezwykle fundamentalistczne. I przejdzmy do Islamu. Bylam na spotkaniu, gdzie umiarkowanego dzialacza muzulmanskiego, nie terroryste pytano, czy zgadza sie na to, ze wierzacy w islam moze przejsc na inne wyznanie lub w ogole porzucic religie. facet wil sie jak piskorz, ale w koncu przyznal, ze zgodnie z jego religia powinien zostac zabity! I to byl umiarkowany muzulmanin! Dlatego twierdze, ze kazda religia jest forma radykalizmu!
Tuesday, September 28, 2010 | Teresa
• Religie nie sa forma radykalizmu, a raczej prowadza do radykalizmu. Religie przeciez nie zabija, tylko czlowiek. Mozna byc czlonkiem radykalnej partii, a nie byc agresywnym.
Tuesday, September 28, 2010 | Wes
• Nie mozna zabronic ludziom wiary, ale jak czlowiek gleboko wierzy, jest podatny na rozne manipulacje. Wystarczy, ze ktos mu powie, ze bog chce smierci sasiada. I tak dochodzi do zbrodni. W zamian za lepszy los po smierci. Fanatyzm byl zawsze zwiazany z religia. Wszyscy fanatycy na swiecie to ludzie religijni.
Tuesday, September 28, 2010 | niepraktykujacy, bo niewierzacy
• Polski kosciol stal sie w tej chwili partia polityczna. I to jest zjawisko negatywne. radio maryja nie ma nic wspolnego z wiara, jest sensu scricto polityka. Partia wolna od rozumu pragnaca cofnac Polakow do sredniowiecza. I to jest najwazniejsze, a nie jakies filozooficzne rozwazania.
Tuesday, September 28, 2010 | Hugo
• Partia koscielna bez rozumu? Odwrotnie. Ksieza to najbogatsi ludzie w Polsce. Wszystko z biedy ludzkiej. To jest najgorsze.
Tuesday, September 28, 2010 | wiarek
• Konflikty z prawem i moralnoscia nie sa wylacznie tylko w Polsce,ani wylacznie w kosciele katolickim. Media katolickie w Polsce staly sie -o zgroz-w "wolnej"podobno Polsce najbardziej obiektywne i profesjonalne o czym wielu ludzi sie przekonalo,i dzis sie slucha ich jak dawniej radia wolnej europy . Wystarczy posluchac audycji publicystycznych czy spolecznych. Dobra materialne to oddawanie tego co kiedys bezprawnie zabrano,wiec za wiele wg prawa zlego sie nie dzieje. W USA tez np.mormoni dostali prawie caly stan we wladanie. Widziec rzeczy tak jak sie maja a nie tak jak sie chce widziec. A kary boskiej to najbardziej sie boi Tusk"slonce Peru"co to przed wyborami sie ochrzcil i wzial slub koscielny. A Krzywonos poszla do kosciola po wsparcie jak zatrzymala tramwaj,ktory sie sam zatrzymal. Oj tendencyjny artykul jak zwykle,stek bzdur i tyle.Kosciol jest be jak nas nie popiera,a jak z nami to cacy.
Tuesday, September 28, 2010 | Andrzej
• Andrzej, posylasz swoje dziatki na rekolekcje?
Tuesday, September 28, 2010 | antykosciolowy
• Antykosciolowy; za nieposylanie dzieci na rekolekcje zapewniam cie na 100% nic ci nie grozi,a artykul choc zenujacy poziomem jest o czym innym i to tez w 100% pewne. Ja komentuje artykul a czy Wisniewski jest katolikiem,gejem czy matka po przejsciach,ile ma dziatek i gdzie je posyla to jego sprawa.Predzej bym poslal swoje dziecko na rekolekcje niz parade "milosci"czy "rownosci"
Tuesday, September 28, 2010 | Andrzej
• Chodzi o to, jurny kolego, ze kosciol w polsce tak jak ktos tu slusznie zauwazyl, upapral sie gownem po same pachy. Wszyscy o tym wiedza, ale ci, ktorzy sa od malenskosci nauczeni trzymac zamkniete buzie, udaja, ze sie nic nie dzieje. Ale w ten sposob i oni robia sie gowniani. Rozumiesz Andrzej niebezpieczenstwo?
Tuesday, September 28, 2010 | prosty z mostu
• Ludzie trzymaja mordy na klodki - to prawda. Kiedys pamietam Sliwa przekonywala sluchaczy, ze faceci w sukienkach jezdza mercami, aby sprawniej rozprowadzac slowo boze. Hipokryzja az gownem smierdzi. Ale tak zachowuja sie ludzie, ktorzy ze strachu przed ksiedzem zrobia wszystko. Szkoda gadac.
Tuesday, September 28, 2010 | antykosciolowy
• W demokracji kazdy moze opowiadac glupoty. Andrzej wymyslil sobie, ze katolickie media w Polsce staly się najbardziej profesjonalne. To najlepszy dowcip jaki slyszalem w ostatnich latach. Tak po prawdzie bowiem to Radio Maryja czy Nasz Dziennik sa znacznie bardziej zaklamane, poziom cenzury jest tam znacznie wyszy niz za czasow komuny. Media katolickie w Polsce to przenieszanie zakladu psychiatrycznego z profesorem Nowakiem czyli cos na ksztalt polskego Osamy Bin Ladena. Poziom profesjonalizmu dziennikarskiego jest rowny nodze stolowej.
Tuesday, September 28, 2010 | Witold
• obecna nagonka na kosciol jest sprawa polityczna,bo nikt i nic nie moze popierac Kaczynskiego,a Witoldowi radze najpierw posluchac a potem sie wypowiadac,media i dziennikarze sa w demokratycznym kraju aby patrzec na rece rzadzacym,w totalitarnym aby zwalczac opozycje. PRL ciagle trwa,i moze tak rozliczyc wladze,i przestac wierzyc w bajki o zielonej wyspie,obawiam sie ,ze oszczednosci w budzecie z rozliczenia uwlaszczonej nomenklatury bylyby niemale.
Tuesday, September 28, 2010 | Andrzej
• Komisji Majątkowej zginęło 16 tysięcy hektarów ziemi .Komisja wykazuje 60 tys z Agencji Rolnej wskazują 76 tysięcy.Gdzie jest różnica.
Tuesday, September 28, 2010 | baba-jaga
• ~Andrzej ,jeśli komentujesz artykuł ,to komentujesz go nie obiektywnie.Myślę ,że czegoś nie rozumiesz .Kościół jest od szerzenia wiary,a nie od politykowania i korzystania z wszelkiej możliwej sytuacji ,aby wykorzystać państwo ,przykład Komisja Majątkowa od której decyzji nie ma odwołania,jest ponad prawem i nie obowiązuję jej konstytucja. Ponadto wielu obecnych księży i biskupów nie wyraża się osobowo ,tylko wykorzystuje nazwę -kościół -,który reprezentują wszyscy członkowie,a nie hierarchia ,kościoła.Pytanie dlaczego hierarchowie pod płaszczykiem kościoła zabierają szkoły.przedszkola ,stadiony ,boiska ,tereny wypoczynkowe,które służą 95% katolikom ,którzy są wspólnotą i właścicielem majątku kościoła,bo to oni utrzymują i wzbogacają kościół. Znam osobę ,która kilka razy była proszona przez emerytowanego księdza o sprzedaż złota (wota dziękczynne należne kościołowi ,nie piszę o związku z pewną damą),czyż nie powinno to zostawać w rękach parafii ?
Wednesday, September 29, 2010 | baba-jaga
• Niektorze komentarze pokazuja, ze sa jeszcze tacy, ktorzy pragna, aby Kosciol jak w sredniowieczu byl nietykalny i ponad prawem. Dziwn, ale prawdziwe.
Wednesday, September 29, 2010 | meteor
• Kosciol jest z nami niemal 2000 lat. W tym czasie bywaly okresy, kiedy kosciol atakowano i opluwano, ale kosciol zawsze przetrwal. Teraz tez przetrwa.
Wednesday, September 29, 2010 | chrzescijanin
• Do chrzescijanina. Choroby weneryczne i malaria sa z ludzkoscia znacznie dluzej niz kosciol.
Wednesday, September 29, 2010 | antykosciolowy
• Jednak Kosciola nikt tutaj nie opluwa. Dla Chrzescijanina juz kazda dyskusja wymykajaca sie kontoli Kosciola jest jego atakowaniem. A przeciez postawa Kosciola, jawne poparcie wyborcze jakie znaczna czesc duchowienstwa udzielila Kaczynskiemu, manwewry z pochowkiem na Wawelu, cala sytuacja na Krakowskim Przedmiesciu, ktora uwidocznila mizerie intelektualna Kosciola, jego zachowanie w biezacych sprawach, teraz obrona Radziszewskiej swiadcza o jego zeswiedczeniu. I tutaj Wisniewski ma rację.
Wednesday, September 29, 2010 | Moro432
• Polska jest krajem normalnym inaczej zwlaszcza w kwestii prawa.Stworzyc komisje od ktorej decyzji nie ma odwolania,!!!ot kuriozum.Najbardziej jest tu wina wladzy,ryba psuje sie od glowy Hierarchia poparla Komorowskiego i wladza sie odwdziecza,to rzad tworzy prawo i nie zmieni go tak jak nie zmienil po aferze hazardowej,a kosciol skwapliwie z tego korzysta,to premier podjal decyzje w sprawie Radziszewskiej wiec o czym tu mowic,to rzad pozwala na to wszystko co sie obenie dzieje i wszelkie akcje prasowe sa tylko chwilowym szumem informacyjnym dla zamydlenia oczu,ktore po kilku dniach ucichna.Radziszewska ma poparcie kosciola wiec premier jej nie ruszy;i kto sie boi czarnego luda?
Wednesday, September 29, 2010 | adam
• ..KK w Polsce na własne życzenie pada na pysk. Wszechwładztwo, ingerencja w politykę, popieranie antypolskiej sekty jaką jest PiS, przewałki finansowo-podatkowe, wykorzystywanie zapisów skretyniałego Konkordatu..Tolerowanie księżulków pedofilów..TO JEST PATOLOGIA..Nie wspominając o św.Biznesmenie z Torunia, redemptorysty, którego zadaniem powinna być: "posługa wśród warstw najniższych, ubogich duchowo i materialnie"...A Tadzio wręcz odwrotnie..perfekcyjnie wywiązywał się z założeń Zakonu Redemptorystów..Jedynie skubał finansowo moherowe dziadostwo....No ale św.Przekrętowi w końcu dobrano się do tyłka...uwalona Geotermia..nielegalne fundacje..Niezapłacony podatek vat w kwocie 4 mln zł......Trzask, Prask: Czary-mary notabli kościelnych nie wypaliły...Nie dziwota...DZISIEJSZA POLSKA TO NIE CZASY ŚREDNIOWIECZA...Q CHWALE OJCZYZNY...
Wednesday, September 29, 2010 | ANAKONDA
• Rydzyk skubie finansowo moherowe dziadostwo,a obywateli skubie rzad :zlodziejski i nieudolny,z ta roznica jednakze,ze Rydzyka mozesz zignorowac,a panstwa nie,i to jest temat do poruszenia,ale z tego widac ,ze gospodarka to pikus,walka z Pisem i z Rydzykiem jest priorytetem.Jeszcze nie slyszalam aby ktos wyemigrowal z Polski z powodow koscielnych,a z powodow ekonomicznych i politycznych niestety ciagle i nadal.
Wednesday, September 29, 2010 | ANNA
• Jednak faktem jest, że obecna wladza, czyli PO boi się Kosciola i nic pewnie nie zrobi dla ukrucenia rozmaitych praktyk w Komisji Majatkowej. Nie wierze, aby przejrzano stare transakcje i uniewazniono te, ktore zawarto przy udziale korupcji. W Po silne jest skrzydlo koscielnych radykalow z Gowinem i Czuma na czele. Jednak spoleczne niezadowolenie z takiego stanu rzeczy jest bardzo widoczne. Wspolczuje tez polskiej mlodziezy katowanej na lekcjach religii, gdzie oceny stawia się nie z wiedzy, ale z wywiazywania sie z praktyk religijnych. Dlatego mowienie, ze Polska jest krajem wolnym pod wzgledem religijnym jest nieprawdziwe. Mlodziez jest po prostu zmuszana do praktyk religijnych pod grozba zlej oceny w szkole.
Wednesday, September 29, 2010 | Matylda
• Annie przypomnę, ze za rzadow PiS, kiedy podobno bylo tak wspaniale takze Polacy wyjezdzali za praca,zas wyjazdy byly zanacznie powszechniejsze niz obecnie. Wedlug szacunkow za rzadow PiS wyjechało z Polski za praca ponad 800.000 ludzi. Mlodzi ludzie w Polsce Kaczynskiego nie widzieli przyszlosci i woleli zmywak w Wielkiej Brytanii. Sytuacja ekonomiczna a rola Kosciola w zyciu publicznym to jednak dwie rozne sprawy i chyba nie ma sensu ich laczyc. Zwiolennicy PiS jednak w mysl zasady, "A u was bija Murzyna"! Ostatnie sondaze jasno wskazuja, ze zaufanie do Kosciola znacznie spadlo.
Wednesday, September 29, 2010 | Matylda
• No dyskusja na poziomie niewierzacych ale za to nienawidzacych religi i kosciola.Ciekawi mnie tylko dlaczego,przeciez bez kosciola w Polsce zadnego z was by juz nie bylo.A ten ''straszliwy Rydzyk'' modli sie za wasze skolatane i bladzace sumienia i duszyczki,no troche przesadzilem z tymi sumieniami,tego to wam brakuje. Ale wierze,ze zboczycie ze zlej drogi i wowczas otworza sie przed wami bramy nieba i szczescia.
Wednesday, September 29, 2010 | RMP
• Pon Bog wos skorze pewnikiem i bedzieta takie maluskie i ryconce djobelki.
Wednesday, September 29, 2010 | ondrasek
• Nie rozumiem, jak mozna nie widziec, czym jest dzisiaj kosciol w Polsce. Przeciez to komedia. Europejski kraj, tylu ludzi wyedukowanych, a Kosciol wspolrzadzi i sciaga haracze jakby to byl XIV wiek. Rzad trzeba krytykowac i patrzec mu na palce. Ale sposob w jaki czarni zniewolili ten kraj przechodzi pojecie. Rydzyk, Jankowski(sp) i wielu innych to przeciez jedni z najbogatszych ludzi w Polsce. Naprawde katolikow to nie dziwi, ze ksieza lupia biedote az piszczy? Nikt z katolikow nie zadal sobie pytania, ze przeciez ksiadz powinien byc sluga bozym, a nie biznesmenem czy zawzietym politykiem? Oczywiscie, ze to prawda, co pisza i mowia niektorzy, ze jezeli odezwie sie publiczny glos krytyki, to zaraz, ze to napasc na kosciol, na narod itd. To mohery bronia wlasnego dojarza. Kosciol ich ssa z forsy, a oni jak niewolnicy schylaja glowe. Skandal!
Wednesday, September 29, 2010 | antyoszolom
• Pan Winiew tradycyjnie z kolegamiz progressu rozbija katolicka Polonie i nas,Radio Maryja! Wstyd ze Polacy z Chicago jeszcze tego nie zauwazyli i nic nie robia!
Wednesday, September 29, 2010 | Zofia Mazurek
• A co niby maja robic katolicy w Chicago? Grupowac sie w bojowki? To jest zakazane prawem, pani Zofio. Prosze kochac blizniego swego, pamieta pani to z modlitwy?
Wednesday, September 29, 2010 | antykosciolowy
• To niesamowite jak Pani Zofia i inny kazdy glos na temat politycznej roli Kosciola uznaja natychmiast z atak na tę istytucję! Ich zdaniem po prostu w ogole na ten temat nie mozna dyskutowac. Tymczasem dyskusja jest potrzebna, chocby z tego powodu, że Kosciol za pomoca rozwiazan prawnych pragnie wszystkim narzucic swoje poglady. To niedopuszczalne!
Wednesday, September 29, 2010 | Mateusz
• Przeciez katolicyzm to religia biednych i potrzebujacych pomocy. Religia solidarnosci i wzajemnej milosci. Co sie z nia stalo przez lata? Teraz to partia poityczna, wroga i nieprzejednana. Gdy odwiedzilam Polske po wielu latach, nie moglam wprost uwierzyc, co sie tam dzieje. Kosciol jest obecny doslownie wszedzie, a plebanie wygladaja jak palace. Ja sama jestem ateistka, ale moi rodzice oboje byli katolikami. Nie zmuszali mnie, abym chodzila do kosciola. Nigdy mi religia nie przeszkadzala i czesto bywalam w kosciele dla jego ciszy i dostojenstwa. Ale teraz kosciol kojarzy mi sie z polityczna instytucja, a wierni z zolnierzami, gotowymi nawet zabic. Ci, ktorzy najwiecej mowia o milosci, nienawidza najbardziej. Nie zgadzam sie jednak z jednym komentujacym, ze religia to zawsze forma radykalizmu, ale w przypadku Polski - jak najbardziej. Tam doszlo do straszliwego wypaczenia idei chrzescijanskiej.
Thursday, September 30, 2010 | ateistka z wolnego wyboru
• Nie tylko w Polsce tak wyglada. Pojedz na przyklad do Arabii Saudyjskiej czy jakiegokolwiek kraju muzulmanskiego, to zobaczysz religie jako forme skrajnego radykalizmu.
Thursday, September 30, 2010 | Teresa
• A ja sie zgadzam, ze religia to forma radykalizmu. Przeciez obroncy krzyza byli niczym innym jak emanacja politycznego radykalizmu. Tak samo jest z Radiem Maryja, ktore jest polityczna sekta. W USA podobnie, jak popatrzmy na protestanckich fundamentalistow.
Thursday, September 30, 2010 | Mateusz
• Tak,tak tereska,w Polsce jest dokladnie tak samo jak w Arabi Saudyjskiej,wyjdziesz na ulice z dajmy na to Koranem i juz jestes aresztowana i glowa scieta,podobnie z Gwiazda Dawida,zydzi wytepieni do ostatniego,a juz o innych nie wspomne.Po prostu ich nie ma,zostali wymordowani przez ksiazy katolickich i ich policje.Ciezko w tej katolickiej Polsce,ciezko.
Thursday, September 30, 2010 | asia
Wspomóż nasza działalnosć i fundusz Progress For Poland - Chase Bank # 793762493

